Ett lotteri

Vad är det egentligen som styr hur vi ska må i våra graviditeter?
Att det kan vara så olika för kvinnor kan jag inte greppa om.
Vissa mår hur bra som helst och går upp ca 5 kg, andra får allt man kan få och blir sängliggandes.
Kan inte låta bli att tänka hur orättvist det, trots att vi inte styr över hur våra kroppar ska reagera.
Nu är det ju inte så att jag har nån helvetes graviditet och lider massor men visst skulle jag väl vilja må bättre och kanske inte ha gått upp 9 kg hittills. Detta är ju inte ett påhopp mot nån för vi kan ju som sagt, oftast, inte påverka vilka symptom vi kommer få.
Visst kan man påverka lite själv men sånt som foglossning, illamående och annat är ju inte så lätt att undvika även om set finns viss lindring.

Undrar hur det var förr?!
Mådde kvinnor lika dåligt när de väntade barn?!
Eller har våra kroppar blivit sämre i generationer??

Jag kan faktiskt känna mig lite bitter mot en del som får en dröm graviditet. Antingen för att jag blir avundsjuk.
Men jag vet ju inte vad de har för egna problem. Eller vad de får för problem.

Det jag däremot blir irriterad över är att vissa verkar tro att man vill må dåligt och ha ont för att få nån slags uppmärksamhet.
Nej, jag vill inte få ont när jag är ute och går. För jag vill kunna gå ut med barnvagn och hund.
Jag vill kunna röra mig fritt så man får lite motion även som gravid.


Förlåt alla som får må toppen, jag VET att ni inte är ansvariga för att andra får må sämre.
Och förlåt de som har det värre än jag, jag ska ju inte klaga när jag vet hur illa en del har det .

Konstigt text men summan av kardemumman var att det är verkligen ett lotteri om hur vi ska få må när vi är gravida.


Kommentarer
Postat av: Amanda

Känner igen mig i vad du skriver, känner väldens bitterhet för alla som bara går upp ett kilo medan man själv är på + 12!Klart man inte kan rå för att man inte går upp så mycket men som sagt jag blir avis ^^ Samma med de som klarar att träna och bara må helt som vanligt när man själv har ont, går som en snigel och bara blir sängliggande. Livet är orättvist, men samtidigt finns det nog många som är avis på oss för att vi faktiskt är gravida och de skulle göra vad som helst för våra krämpor :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0