Skratta eller gråta!?

Läste nyss en artikel om att det är en trend i Norge att föda så små barn som möjligt. Att det ligger nån status i att de ska vägs under 3 kg. Det innebar att mammorna bantade sig igenom graviditeten för att inte få stora barn. 
Jag hoppas det inte ligger alltför mkt sanning i det hela för det vore sjuuukt! 

Fast jag kan tycka att det har blivit väldigt mkt viktprat på gravidbloggar. Många mammor verkar väldigt rädda för att gå upp i vikt och verkar nöjda med att bara gå upp några kg. 
Man räknar ju med att en normal graviditet väger 10-15 kg och det är ju faktiskt viktigt för bebisen att man ökar i vikt! 

Jag gick upp 18 respektive 21 kg under mina graviditeter. Hade väl hoppats att jag inte skulle gå upp så mkt sista ggn men det var inte så mkt att göra åt det. Hade aldrig en tanke på att inte äta för att slippa gå upp. 
Det var heller inget som min barnmorska ens höjde ögonbrynen åt. Så runt 20 kg är nog vanligt man går upp oxå. 
Sen är det såklart inte hälsosamt att man går upp alldeles för mkt heller . Men skulle jag välja går jag hellre upp 20 kg än att göra så inte barnet får i sig tillräckligt med näring!!! 


Som sagt så hoppas jag folk bannlyser den här såkallade trenden! 

Kommentarer
Postat av: Marina

Jag läste också det där! Så sjuukt! Hur kan man utsätta sitt ofödda barn för något sådant? Hoppas att det inte ligger alltför mycket sanning i det men man slutar väl aldrig att förvånas

2014-08-26 @ 21:16:41
URL: http://www.langtansfull.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0