Gravid och förlossningsfrågor

Vilka var dina favoritkläder? Allt som inte satt åt...

Vad var din/dina favoriträtter?  Tacos och våfflor

Vad var din/dina favoritdryck? Coca cola drack jag mkt i början och citronjuice

Vad tyckte du inte om? Kaffe kunde jag inte dricka första veckorna tyvär annars kunde jag äta det mesta.

Var det någon favoriträtt som ändrades? Nope, kaffet då i så fall.

Vad var du mest sugen på? Olika i de olika trimestrarna, först frukt, sen våfflor , och sen mat.

Hade du halsbränna? Ja i mitten av graviditeten men sen försvann det tack och lov.

Hade du foglossning? Tyvär, den började tidigt. Mest ont i ishias nerven.
 
Fick du bristningar? Hade lite gamla sen sonen men fick några till på magen.

Hade du sammandragningar? Hade ganska mkt runt v 22 har jag för mig. Då ringde jag bm om det men det var ingen fara.
Mådde du illa? Massor i början men kräktes bara en enda gång!

Vilken sovställning var bäst? Bullade upp med 4 kuddar bakom rygg, mellan ben, under mage och över huvet, sen kunde jag sova.
När var din BF-dag? 26/6

Gick du över tiden? En dag, födde i 40+0

Hur mycket gick du upp i vikt? 21 kg...

Hade du mycket vätska i kroppen? .Ja, en del på slutet när det var så varmt.

Hur var ditt psyke? Inte helt stabilt.

Gnällde/klagade du?  Japp!

Vad trodde du det var för kön? Flicka

Visste du vad det var för kön? Nej, vi tänkte ta reda på det till en början men ångra oss sen.

Hur låg ditt SF-mått? Mellan normal och översta strecket. Som högst var det 36 tror jag...

Var du rädd för något? Såklart att det skulle hända nått med bebisen men inte annars. Jo, att bebisen skulle vara gigantisk!!!

Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Snabb och smidig.

Hur ser du på graviditeten idag? Ganska jobbig, mkt ont och jobbigt med bråck och fogar. Värst var att inte kunna finnas där fullt ut för Jesper.
 

Förlossningen

 

När började din förlossning? På morgonen den 27/6 med oregelbundna värkar.

Hur började den? Med värkar.

När åkte du/ni in till förlossningen?  Åkte runt 13:30 och var inne straxt efter 14.

Varför? Hade regelbundna värkar med ca 4 min emellan.

Vem/vilka åkte du in med? Min man

 Fick du/ni åka hem igen? Nej

Vilket sjukhus skedde förlossningen på? USÖ

 Hur mycket var du öppen när ni kom in? Helt

 Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Vattnet gick och sen var det dags att krysta...

Vilken/vilka var med under förlossningen? Min man, en barnmorska och en sköterska.

Tog du nåt smärtstillande? Nej

Grät du?.Lite när hon precis kom ut.

Fick du sy? Japp. Några stygn i mellangården.

Vad tyckte du var jobbigast? Att jag var orolig att mannen inte skulle hinna tillbaka när han parkerade om bilen. Och värkarna innan krystvärkarna kom.

Hur lång tid tog det? Från att vi kom in på förlossningen till hon var ute tog ca 45 minuter.

Hur ser du på förlossningen idag? Underbar! Snabb, smidig, och inte så smärtsam som min första!

Barnet

 

Vad blev det för kön? En flicka.

Hur mycket vägde barnet? 4310 g.

Hur lång var barnet? 51 cm

Hur mådde barnet? Först ville hon inte komma igång och de var nära att springa ut med henne men hon repa sig till slut. Sen hade hon feber första dygnet. När vi åkte hem mådde hon bra!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0